Praktijktest: Elektrisch Rijden
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Naast de zakelijke rijder zien we dat ook steeds meer particulieren hun vizier richten op een 100% elektrisch aangedreven auto. Toch merken we dat er in Twente nogal wat drempelvrees heerst. Men wil wel overstappen in een elektrische auto maar voelt toch wat bezwaren.
Leuk die actieradius op papier maar hoe gaat dat in de praktijk? Wat is de invloed van je eigen rijgedrag op de actieradius? En de echte autoliefhebber die gek is op autorijden is bang dat een elektrische auto zo anders rijdt. Moet ik dan anders rijden en kost me dat meer tijd? Kortom, tijd voor een praktijktest.
Testopzet
Met twee exact dezelfde auto’s met een volle accu, eenzelfde afstand afleggen. Dat was de simpele opdracht. Onze 1e testrijder kreeg de opdracht mee om zo comfortabel en snel mogelijk de eindbestemming te bereiken. Daarbij uiteraard wel de geldende verkeersregels in acht nemen. De 2e testrijder kreeg als opdracht om zo zuinig en efficiënt mogelijk te rijden. Aan het eind van de rit wilden we weten wat het verschil in verbruik én in tijd was.
De testauto’s:
Merk: Hyundai
Model: Kona Electric 64 kWh Premium
Actieradius: 449 KM (volgens WLTP)
Transmissie: Automaat
Vermogen: 150 kW / 204 PK
Topsnelheid: 167 KM/H
De testrijders:
Naam: Koen
Gek op auto’s: *****
Acceleratie: ***
Oog voor zuinig rijden: ****
Ervaring met EV rijden: *****
Houding t.o.v. EV rijden: *****
Houd zich aan de snelheid: ***
Kilometers per jaar: 15.000
Eigen auto: Hyundai i30 Wagon
Naam: Judith
Gek op auto’s: *****
Acceleratie: *****
Oog voor zuinig rijden: **
Ervaring met EV rijden: *
Houding t.o.v. EV rijden: **
Houd zich aan de snelheid: ***
Kilometers per jaar: 20.000
Eigen auto: Volvo V60
We zetten bewust twee verschillende type autorijders tegenover elkaar. De een heeft veel ervaring met elektrisch rijden en heeft een positieve houding tegenover elektrisch rijden. De ander heeft nagenoeg geen ervaring met elektrische auto’s en moet er eigenlijk nog helemaal niets van weten.
De route:
Nog vlak voordat de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur gaat kiezen we voor een eindbestemming van rond de 100 kilometer. Bovendien moet er een stuk snelweg inzitten zodat we meteen het verschil in maximumsnelheid mee kunnen nemen in verhouding tot de tijdswinst. Ezeltje prik op de kaart in een straal van 100 kilometer rondom Hengelo bepaalt de uiteindelijke bestemming op Wageningen.
Vertrekpunt: Autogroep Twente Hengelo – Holtersweg 101, Hengelo
Bestemming: Stadion de Wageningse Berg – Generaal Foulkesweg 108, Wageningen
Afstand: 98,6 Kilometer
Via: A1 en A50
De rijstrategie van Koen:
“Ik focus me op zo zuinig mogelijk rijden. Daarvoor zet ik de regeneratie van de Kona op maximaal. Met andere woorden, zodra ik gas loslaat zal zoveel mogelijk energie vanuit de wielen terugvloeien in de accu. Verder probeer ik het voertuig zo vloeiend mogelijk te laten rijden. Ik probeer qua snelheid maximaal 110 kilometer per uur op de snelweg aan te houden maar wel zorgen dat ik mee ga in de reguliere verkeersstroom. Ik trek een jas aan zodat ik de kachel vermoedelijk niet nodig heb.”
De rijstrategie van Judith:
“Ik hou van vlot wegrijden bij het stoplicht en doorrijden op de snelweg. Dat ga ik nu ook zeker niet anders doen. Ik ga me wel zoveel mogelijk aan de maximumsnelheid houden maar zal heus hier en daar gas bijgeven waar het kan. Ik ben nogal een koukleum dus ik ga ook niet bezuinigen op de stoelverwarming en de kachel. De regeneratie zet ik uit maar wel zal ik af en toe de adaptive cruise control gebruiken.”
De resultaten:
Koen
Vertrektijd: 13.15 uur
Aankomst: 14.23 uur
Gemiddeld verbruik: 14.6 kWh/100 KM
Judith
Vertrektijd: 13.15 uur
Aankomst: 14.15 uur
Gemiddeld verbruik: 20.7 kWh/100 KM
8 minuten tijdswinst
Beide geven na afloop van de test aan dat ze de vooraf gekozen strategie in praktijk toe hebben gepast. Zoals verwacht kwam Judith als eerste aan in Wageningen. Die rit duurde exact 60 minuten. Slechts 8 minuten later arriveerde Koen in Wageningen. Een minimaal tijdsverschil in ogen van de testrijders. “Als je een paar stoplichten op je route tegen hebt dan kan er ook al zo’n tijdsverschil ontstaan.” aldus testrijder Koen. “Het tijdsverschil valt mij tegen, ik had verwacht dat het effect van gasgeven en doorrijden waar het kan veel groter zou zijn.”
Groot verschil in verbruik
Het verschil in verbruik was echter veel groter. Even simpel uitgelegd. Beide reden in een Elektrische auto met een accucapaciteit van 64 kWH. De actieradius kun je als volgt berekenen:
64 kWh (capaciteit testauto) / gemiddeld verbruik * 100 = actieradius op basis van verbruik
Als we deze rekensom hanteren dan komt Judith op basis van haar gemiddelde verbruik uit op een actieradius van 305 KM. Koen daarentegen komt uit op een actieradius van 438 KM op een volle accu. Daarmee komt Koen aardig dicht in de buurt van het opgegeven fabrieksverbruik van de Hyundai Kona.
Wat vinden de testrijders van deze resultaten?
We hadden allebei verwacht dat het verschil in verbruik veel kleiner zou zijn en de tijdswinst juist veel groter. “Voor mijn gevoel heb ik nog niet eens maximaal zuinig gereden. Met een beetje meer bewustwording zou het verbruik nog minimaler kunnen” aldus Koen. “Toegegeven, ik had misschien wat kunnen minderen met de stoelverwarming en de kachel waardoor het verbruik wat dichter bij elkaar lag.” Judith had vooral qua tijdswinst dan ook hoge verwachtingen door het snelle optrekken en doorrijden waar het kan. “Ik zie nu hoe weinig zin dat weggedrag dus eigenlijk heeft.”
Nu blijkt dat de tijdswinst minimaal is zijn beide ervan overtuigd dat met een beetje goede wil een klein beetje bewustwording het maximale uit de accucapaciteit van je elektrische auto kunt halen.
En hoe zit het met de beleving van elektrisch rijden?
Koen: “Ik had vooraf al veel ervaring met elektrisch rijden en ben er wat dat betreft al volledig aan gewend. Het principe is niets anders dan welke andere auto dan ook.”
Judith: “Ik ben echt gek op autorijden en had vooraf gek genoeg veel meer verwacht dat ik het geluid en de beleving van het schakelen zou missen maar niets is minder waar. Voor wat betreft de beleving zou ik hier echt wel aan kunnen wennen. Ik denk ook dat ik het als een sport zou gaan zien om uiteindelijk zo zuinig mogelijk te rijden.”
Een van de meest gehoorde argumenten tegen elektrisch rijden is ook de beperkte actieradius. Hoe heb je dat ervaren? “Nou, ik heb nu totaal niet gelet op het verbruik en had nog voldoende capaciteit over voor een zorgeloze terugrit. Ik denk dat het iets is dat vooral in je hoofd bestaat maar in de praktijk enorm meevalt. Het zal vooral een kwestie van wennen zijn.”
Koen vult aan: “Met de actieradius van de Hyundai Kona kun je in theorie elke locatie in Nederland bereiken. Bovendien staan tegenwoordig bijna overal laadpalen zodat je bij aankomst op je bestemming direct bij kunt laden.”
De conclusie
Toegegeven, de benadering en condities van deze test zijn verre van wetenschappelijk. Daarvoor zijn er te veel variabelen in de test aanwezig. Beide testrijders zijn zich ervan bewust dat ze bijvoorbeeld het gebruik van de kachel en stoelverwarming misschien gelijk hadden moeten houden om een betrouwbaardere vergelijking te kunnen maken. Toch denkt zowel Koen als Judith dat deze test een goed beeld geeft. We zijn allemaal verschillende autorijders met onze eigen voorkeuren en weggedrag. Juist daarom is het totale verschil in benadering misschien wel goed. Het laat echt twee uitersten zien. Qua verschil in verbruik zien we de uitersten terug terwijl het verschil in tijd minimaal blijft.
Jij kan ook besparen!
We zijn aan het rekenen gegaan en hebben een scherp financial lease voorstel voor je gemaakt. Ben je ondernemer en rijdt je nu in een C segment auto? Dan levert wisselen zelfs met de lease inbegrepen bijna altijd geld op. Klikt tegenstrijdig toch, een nieuwe auto en goedkoper uit zijn? Toch is het zo. Vul hieronder jou situatie in en kijk gelijk wat je kan besparen.