Bloedverwanten: de Bayon en i20

Ze ogen totaal verschillend. Toch hebben de i20 en Bayon meer met elkaar gemeen dan je op basis van het uiterlijk zou verwachten. Ze rollen van dezelfde band in de Hyundai fabriek in Istanbul. Delen onderhuids ook veel techniek. Het dashboard in de Bayon is zelfs volledig overgenomen uit de i20. In deze dubbeltest kijken we naar de verschillen en welke jij het beste kunt kiezen.

De Hyundai i20

De i20 is in deze generatie sinds 2020 op de markt. In zijn oorsprong gaat dit model al terug naar 2008. Hij werd als vervanger van de Getz op de markt gebracht. Bij de introductie van de laatste generatie i20 maakten de brave lijnen van zijn voorganger, plaats voor een zeer uitgesproken design. Het model groeide ook in de breedte. Daardoor staat er nu een uitgesproken sportief model voor ons. En dan te bekenden dat er ook nog een extra sportieve N-line van de i20 beschikbaar is.

I20 nu ook als mild-hybride

De mild-hybride techniek van Hyundai is ook naar de i20 gebracht. Onder de kofferruimte, waar je vroeger nog een reservewiel kwijt kon, ligt nu de batterij van het 48 volt hybride pakket. De startmotor en dynamo zijn vervangen door een grotere dynamo. Die neemt het werk van de startmotor over. Zelfstandig elektrisch rijden kun je niet met de i20, maar de remenergie wordt wel terug geleverd aan de batterij. Bij het accelereren helpt de dynamo met maximaal 15 PK mee om zo de auto weer op snelheid te brengen. Slim bedacht en niet onbelangrijk, veel goedkoper dan een full-hybrid systeem.

Aan die slimme techniek zit de bekende 1.0 T-GDI motor gekoppeld die bij de handgeschakelde versie 100 PK levert. Bij de automaat is dezelfde motor goed voor 120 PK. Voor de mensen die het liever wat rustiger aan doen is er ook de 1.2liter 4-cilinder motor zonder turbo of hybridehulp.

De Hyundai Bayon

De Bayon is vernoemd naar het franse vissersplaatsje Bayonne. Hyundai heeft in 2019 de ix20 uit het leveringsprogramma geschrapt. Daarmee ontstond in feite een gat tussen de i20 en de Kona. Met de Bayon wil Hyundai dit gat weer opvullen.

Ten opzichte van de i20, is de Bayon 16 centimeter langer en 5 centimeter hoger. Mede hierdoor is de kofferbak ruim 60 liter groter. De familieband met de i20 zie je terug in de breedte en wielbasis. Die is tot op de millimeter gelijk aan de i20. De Bayon beschikt over dezelfde 1.0 TGDi mild-hybride motor als de i20. Daar kunnen we dus kort over zijn. De 1.2 liter motor uit de i20 is in de Bayon niet leverbaar.

De Rijtest met de i20

Dan de weg op, eerst in de i20. We vinden makkelijk een fijne zitpositie. Na het omdraaien van de contactsleutel gebeurt er echter niets. De 6-versnellingsbak in deze auto is een IMT, een zogenaamde intelligente handgeschakelde transmissie. Deze ontkoppelt zelf als hij merkt dat het gunstiger is om uit te vieren bijvoorbeeld. Daardoor kun je de auto allen starten in de vrij met de koppeling helemaal ingetrapt. Het kenmerkende geluid van de startmotor ontbreekt wanneer we dit wel doen. De dynamo zorgt er geruisloos voor dat de motor aan het werk gaat. Dit is een groot verschil met de vorige i20, waarbij de 3 cilinder niet een van de stilste was.

Voor ons zien we, geheel in lijn met de huidige mode, een volledig digitaal instrumentarium en groot multimediascherm dat in de luxere varianten nog iets groter is en voorzien van Bluelink. De ergonomie is top. Je vindt zo de belangrijkste zaken en rijdt zo weg. Een minder sterk punt is de kwaliteit van de gebruikte materialen. Het functioneert allemaal prima. Je kijkt echter wel uit over een dashboard dat niet van het allermooiste kunststof is gemaakt. Alhoewel de zitpositie en het uiterlijk best sportief zijn, is het rijgedrag vooral comfortabel. Het is stil aan boord en de besturing is prettig maar niet heel scherp. Deze i20 voelt als een klasse groter. Iemand die nu in een i30 rijdt zal qua comfort geen offers hoeven te doen. Dat geeft wel aan dat de stappen die gemaakt worden in dit segment, best groot zijn. Het ruimteaanbod is voor deze klasse prima, maar realiseer je wel dat dit een B-segment auto is. Achterin kunnen 2 volwassenen goed zitten maar of je alle bagage voor 4 volwassenen voor je vakantie ook meekrijgt, is nog maar de vraag.

De Bayon beter bekeken

De vraagt dringt zich op of de Bayon eigenlijk niet gewoon een overbodige auto is. Veel is namelijk hetzelfde als in de i20. En ook de Bayon gedraagt zich op de weg als een comfortabele metgezel. Hyundai is er wel in geslaagd om aan de buitenkant de technische verwantschap te verbergen.

De Bayon heeft een front dat met zijn smalle koplampen een beetje aan de KONA doet denken. De Kona staat echter op een totaal ander platform. Hij is veel breder en ook een stukje duurder. De achterzijde is origineel vormgegeven. Al zal niet iedereen mooi vinden, gedurfd is het wel.

Wat wel echt anders is als bij de i20, is de zitpositie. Mensen die nu in een IX20 rijden zullen de Bayon meer waarderen. Je zit een stukje hoger en hebt een makkelijkere in- en uitstap. In vergelijking met de i20 beschikt de Bayon over dezelfde motor, hetzelfde dashboard en nagenoeg dezelfde uitrusting. Zaken die prima zijn bij de i20 worden zo geleend voor de Bayon, en toch bereikt Hyundai met dit model een compleet andere doelgroep. Slim, want de ontwikkeling van een nieuw model is duur en die kosten zullen terugverdiend moeten worden.

De concurrentie van de i20 en Bayon

Ook hier een duidelijk onderscheid, de i20 bevindt zich in het felbevochten B-segment. Ieder zichzelf respecterend merk heeft hier een aanbieding en de fabrikanten vechten elkaar de tent uit voor de gunst van de koper. Hoe anders is dat bij de Bayon. Door zijn hogere carrosserie ontstijgt hij het B-segment, maar veel van zijn concurrenten in de klasse van de Kona zijn een stuk duurder. De Kia Stonic komt nog het meest in de buurt. Maar auto’s als de Captur en VW T-Cross zijn meer SUV en meteen een stuk duurder.

De voorwaarden

Beide auto’s in deze test zijn gebruikt, maar wel van 2022. Met recht zo goed als nieuw dus.
De i20 kost € 20.950,-. De Bayon is 2.000 euro duurder. Daarmee zijn ze beide bijna 3.500 euro voordeliger dan een nieuwe.

Het moet wel raar lopen, wil een jong gebruikte auto geen betere investering zijn dan een hagelnieuwe. De fabrieksgarantie is nog jaren van toepassing. Aangezien beide auto’s over dezelfde techniek beschikken, zit daar ook geen verschil in.

Toch denk ik niet dat veel mensen zullen twijfelen tussen deze twee modellen. Daarvoor is de doelgroep te verschillend. De Bayon is het verstandige broertje van de sportieve i20. Net iets praktischer met de wat grotere binnen- en kofferruime met bovendien een prettige instap. De i20 biedt meer (visueel) plezier en is wat voordeliger in aanschaf. Een DNA test is niet nodig. Ze zijn duidelijk familie, maar zeker geen eeneiige tweeling. Voor welke kies jij?