Wat verandert er rondom de BPM in 2025?
Per 1 januari 2025 gaat er weer het een en ander veranderen qua wetgeving. Dat er met de BPM wat gaat veranderen is op zich niets nieuws, maar wat er concreet veranderd wordt steeds duidelijk. Wij lichten je graag in zodat jij nog de keuze kan maken voor 2025 wat jij gaat doen met jouw auto.
Even kort: Wat is BPM en de vrijstelling nu?
BPM staat voor Belasting Personenauto en Motorrijwiel. Dit is een aanschafbelastin die over een nieuwe auto wordt berekend. De hoogte van de BPM wordt vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot van de specifieke auto.
Voor ondernemers geldt nog een vrijstelling voor aanschaf van een bestelauto of bus, zolang deze zakelijk wordt gebruikt.
Wat verandert er in de BPM?
Op de Prinsjesdag van 2022 werd aangekondigd dat er veranderingen kwamen in de BPM. Dit heeft gevolgen voor ondernemers en particulieren. Want niet alleen de bestelauto’s en bussen worden anders belast, ook hybride auto’s gaan bijvoorbeeld veranderen.
BPM-vrijstelling voor ondernemers verdwijnt
De BPM-vrijstelling op nieuwe of geïmporteerde bestelauto’s en bussen komt te vervallen per 1 januari 2025. Of eigenlijk komt deze alleen te vervallen voor de niet-elektrische bestelauto’s en bussen.
Let op: In 2024 profiteer je nog wel van de SEBA-regeling! Je leest er hier meer over.
BPM voor plug-in hybrides en elektrische auto’s
Vanaf 1 januari 2025 komt er ook een einde aan de BPM voor elektrische en plug-in hybride personenauto’s. Oftewel de hybride auto’s met een stekker. Deze auto’s gaan dan net als de andere personenauto’s mee in de bpm-berekening. Of de BPM daardoor verandert of gelijk blijft hangt af van het model.
Een plug-in hybride stoot bij gebruik vaak meer uit dan deze bij een test doet. Hierdoor gaat de Europese Unie de komende jaren de auto’s strenger testen. Het kabinet wil ervoor zorgen dat de BPM niet hoger wordt dat die voor andere personenauto’s en schaft daardoor het apart BPM-tarief af. Voor de elektrische auto betaal je alleen een vast deel. Deze is € 667.
Hoeveel BPM ga je dan betalen?
De hoogte van de BPM is helaas nog niet altijd duidelijk. Voor de plug-in hybrides is het zelfs nog niet zeker of dit concreet wordt aangezien er nog over gestemd moet worden in de Eerste en Tweede Kamer. De voorlopige berekeningen zijn echter al bekend en zijn als volgt:
Concreet hebben we alles op rij gezet met de Hyundai modellen. Voor de elektrisch modellen zoals de Kona Electric, IONIQ 5 en IONIQ 6 geldt hetzelfde tarief als de INSTER in het onderstaande overzicht.
We kunnen altijd met je meekijken wat er bekend is over een auto die je wil aanschaffen en wat we kunnen adviseren zodat jij de beste timing hebt qua aanschaf van jouw nieuwe auto.