Terug naar de oorsprong van Hyundai
Op uitnodiging van Hyundai Motors reisde onze collega Koen van Grootel onlangs af naar Zuid-Korea. Seoel om precies te zijn. Daar op het Koreaanse schiereiland waar ‘onze’ Guus Hiddink voor altijd een held is, ligt de oorsprong van Hyundai. Het hoofdkantoor en een van hun meest geavanceerde autofabrieken staan nog altijd in Zuid-Korea. Als autoliefhebber en fan van Hyundai moet je er ooit eens zijn geweest. Koen kreeg die kans en deelt zijn ervaring graag met jou.
Gastvrij Korea
Op uitnodiging van Hyundai mocht ik naar Zuid-Korea. Samen met 3 Nederlandse collega’s ben ik twee dagen te gast geweest. Het waren indrukwekkende dagen kan ik alvast verklappen. Ons hotel is gelegen in de hippe wijk Gangnam (ja die inderdaad). Het hotel zit vol met vertegenwoordigers van Hyundai wereldwijd. Het is wonderlijk om te horen en zien dat de vraag naar auto’s in ieder land compleet verschillend is.
Kleine mensen, grote auto’s
Ik kan wel zeggen dat meer dan de helft van de modellen die Hyundai produceert in ons land niet eens leverbaar zijn. Zo zijn we rondgereden in Hyundai bussen, is de Xcient een grote truck en de Palisade een SUV in het formaat woonkamer. In Zuid-Korea zelf zijn grote sedans de meest geziene auto’s. De Grandeur, Sonata en Genesis zijn zo te zien de populaire auto’s. De oudere klanten kennen de Sonata wellicht nog en ook de Grandeur is hier een tijdje te koop geweest. Je ziet hier geen i10’s, i20’s maar ook nauwelijks SUV’s.
De Koreanen zijn trouw aan hun eigen merk. Het marktaandeel van Hyundai is hier meer dan 50%. Het grootste gedeelte van de 51 miljoen inwoners woont in de regio rondom de hoofdstad. 70% van Zuid-Korea is bergachtig en minder geschikt voor bewoning.
De Koreanen heb ik leren kennen als ietwat verlegen maar zeer gastvrije mensen die er alles aan doen om de bezoekers het naar hun zin te maken. In Goyang, een kilometer of 50 buiten Seoel is Hyundai Motor studio gevestigd. Hier staan alle modellen, van de IONIQ tot aan de Xcient vrachtwagen maar ook de modellen van het luxe label Genesis dat in Europa (nog) niet geleverd wordt.
Hypermoderne autofabriek
Nog interessanter is het inkijkje dat je krijgt in het productieproces. Aan de hand van robots en animaties word je meegenomen in het proces van ontwikkeling tot eindproduct. Ook hebben we de fabriek in Asan bezocht, deze produceert vooral modellen voor lokale markt, te weten de Sonata en Grandeur. Trots wordt ons verteld dat het proces van de rol staal tot aan de complete carrosserie volledig geautomatiseerd verloopt. Van het stansen van de plaatdelen tot het in elkaar lassen van de carrosserie, alles wordt door zelf ontwikkelde robots gedaan. Pas bij het spuiten van de carrosseriekleur komen de eerste mensenhanden erbij.
Bij de eindassemblage worden de in en exterieurdelen gemonteerd volgens het JIT-principe (Just In Time). Voor iedere auto (er kunnen verschillende modellen aan één productielijn geproduceerd worden!) komt op het juiste moment, het juiste onderdeel bij de auto. Of dit nou de kabelboom of de velgen zijn.
Een nieuwe auto in 20 uur
Van rol staal tot complete auto neemt ongeveer 20 uur in beslag. Hierbij neemt het spuiten de meeste tijd in beslag. Afhankelijk van het model worden tussen de 5 en 11 lagen verf gespoten, compleet met droogtijd gaat hier ongeveer 11 uur in zitten.
Indrukwekkende productieaantallen
Wist je dat in Ulsan, in het zuiden van het land de grootste autofabriek ter wereld staat? Van wie? Je raadt het vast al: Hyundai. Maar liefst 5 gelijktijdige productielijnen produceren hier 5.600 auto’s per dag. Even voor jouw beeldvorming; In Born worden iedere dag ongeveer 400 auto’s gebouwd. Ook de grootste fabriek van Volkswagen in Wolfsburg komt qua productie niet in de buurt van deze aantallen. Als je al deze auto’s achter elkaar zou zetten, levert dit een file van een kilometer of 30 op.
Het waren 2 fantastische dagen
Na ruim twee dagen zit mijn trip er alweer op. Het was een boeiende reis. Wie nog twijfelt aan de innovatie van Hyundai zou eigenlijk eens naar Zuid-Korea moeten gaan. De fabriek en het productieproces is echt indrukwekkend. Je kunt niet anders dan respect hebben voor de toewijding en constante drang naar verbetering van de Koreanen. Daarnaast zijn het ook nog eens hele vriendelijke mensen die je graag meenemen in hun land en cultuur.