Elektrisch rijden met een caravan, kan dat?
Een van de bezwaren die veel mensen hebben voor de overstap naar elektrisch rijden, is het gebrek aan trekkracht voor een aanhanger of caravan. Met de komst van de IONIQ 5 is dit argument verleden tijd. Het elektrische paradepaardje van Hyundai heeft een trekgewicht van maar liefst 1.600 KG. Maar werkt dat ook in de praktijk? In dit artikel laten we een van onze klanten aan het woord die het zelf heeft ervaren.
De testrijder: Mark Boer van Aemics
In een tijd van schaarste aan auto’s en onderdelen, is het nog niet zo eenvoudig om onze demoauto van een trekhaak te voorzien. Gelukkig hebben we één van onze klanten bereid gevonden voor deze test.
Mark Boer uit Fleringen is de trotse eigenaar van een IONIQ 5. Hij wil zijn praktijkervaring graag met ons delen. Als eigenaar van Aemics in Oldenzaal heeft hij een achtergrond in de elektrotechniek. Gezien die achtergrond niet geheel onlogisch dat hij een van de early adopters van elektrisch rijden is. Al in 2013 koos Mark voor zijn eerste elektrische auto. Na 5 jaar werd deze Renault Zoe vervangen door een Hyundai IONIQ van de 1e generatie. Als in 2019 de facelift van dit model op de markt komt, ruilt hij zijn eerste IONIQ vrij snel in. Toen begin 2021 de eerste berichten over de IONIQ 5 verschenen, was hij er opnieuw snel bij.
De testauto: IONIQ 5
Het duurde uiteindelijk nog tot november 2021 voordat Mark Boer zijn IONIQ 5 in ontvangst kon nemen. Begin dit jaar voert hij de eerste ritjes met een aanhanger uit.
Aan de ene kant is de EV zeer geschikt als trekauto. De auto heeft namelijk een hoger voertuiggewicht dat ook nog eens heel laag in het voertuig ligt. Dat zorgt voor veel meer stabiliteit dan bij een benzine- of dieselauto. Daarnaast is de trekkracht van een elektromotor direct beschikbaar én veel groter.
Maar wat is de invloed op je actieradius? Een moderne EV heeft een rijbereik van zo’n 400 kilometer. Meer dan voldoende voor dagelijks gebruik, maar wel minder dan bij de traditionele motoren. Het spreekt voor zich dat de actieradius van een EV zakt zodra je de auto belast met een aanhanger of caravan. Maar is dit erg?
Het maakt niet heel veel uit voor het rijbereik, is de ervaring van Mark na een aantal ritten met aanhanger. De aanhanger is laag en vangt weinig wind achter de auto. Bij het rijden met de caravan is dit natuurlijk anders. Daar waren wij dan ook het meest benieuwd naar.
Met de caravan naar Texel
Het is in ons land één van de favoriete bestemmingen tijdens het Pinksterweekend: Texel. Ook al zie je vanaf de veerhaven in Den Helder de overkant al liggen, het tripje met de veerboot geeft het ultieme vakantiegevoel. Dat ook nog eens zonder eerst urenlang in de auto door te brengen. Op Texel zelf is alles aanwezig voor een fijne vakantie. Zo ook voor Mark en zijn familie.
De ervaring van Mark
De feiten:
Heenweg | Terugweg | |
Weersomstandigheden: | Warm en zonnig | Koel en regen |
Buitentemperatuur: | 24° | 14° |
Aantal passagiers: | 3 volwassenen | 4 volwassenen |
Gewicht caravan incl. bagage: | 1.000 kg | 1.000 kg |
Verbruik: | 26,8 kWh | 30,3 kWh |
Laadpauze: | 15 minuten | 24 minuten |
De invloed van het weer
De weersomstandigheden zijn van invloed. Dat zie je onder andere terug in het verbruik. Heen ca. 26,8 kWh en terug 30,3 kWh. We hebben weinig tegenwind gehad, meestal zijwind of schuin achter.
De temperatuur is ook van invloed op de laadsnelheid. Bij mooi weer op de heenweg konden we laden met max. 220 kW. Bij de kou en regen op de terugweg konden we laden met maximaal 140 kW.
IONIQ herkent aanhanger en past actieradius daar op aan
Zodra je de IONIQ start, krijg je een melding dat een aanhanger is aangesloten. Hij past de actieradius daar direct op aan. Ik zag direct zo’n 100 KM minder. Op de ochtend van vertrek was de actieradius 239 KM met caravan, zonder caravan 339 KM. De actieradius blijft ook tijdens de rit goed kloppen.
Het verbruik is mij erg meegevallen. Ik had verwacht dat ik dik in de 30 kWh uit te komen. Vooral de heenweg bij warmer weer, kom je met een korte laadactie vrij snel op je bestemming. Bij aankomst had ik nog 50% over.
Het rijgedrag van de EV met aanhanger
Het rijden gaat echt super. Trekkracht in overvloed. Je trekt ook met caravan nog steeds vlot weg. Ook bij het inhalen van vrachtwagens, sprint je snel van 90 naar 130 km/u als het moet. Zelf heb ik steeds 90 km/u gereden op de cruise control. Als je naar de 96 km gaat, zie je het verbruik iets oplopen, maar veel is het niet. De caravan hangt er goed achter en je merkt er weinig van doordat de auto flink zwaarder is dan de caravan. Het was zeer relaxed rijden moet ik zeggen. Wat mij betreft een positieve ervaring. Binnen Nederland in ieder geval goed te doen.
Laden bij Fastned
Het laden bij Fastned leek me met caravan onhandig, maar dat viel mee. De plekken zijn vrij ruim waardoor je met de caravan niet direct een ander laadstation blokkeert. Alleen als een laadstation het niet doet, kom je aardig aan het manoeuvreren om bij een andere paal te komen. Dat gebeurde op de terugweg. Ook het in- en uitrijden van stations is soms wat krap, maar dat verschilt ook per laadstation.
De cijfers
Laadpauze 15 minuten
Laadpauze 24 minuten
Theoretische range heenweg: (73/27) = 270 kilometer
Theoretische range terugweg: (73/30) = 243 kilometer
In theorie betekenen deze cijfers dat je om de 2,5 uur / 200 kilometer een laadstop moet inplannen als je echt grotere afstanden wilt rijden. Als de lader snel genoeg is, dan zou je ongeveer 20 minuten moeten laden om de batterij weer voor 80% vol te krijgen. Dit komt overeen met het advies van 2 uur rijden en een kwartier rust. Het vraagt echter wel voorbereiding.
De conclusie
We zijn Mark enorm dankbaar voor deze praktijktest. Het geeft aan dat het laatste argument om niet over te stappen op elektrisch rijden, eigenlijk niet meer aan de orde is. In elk geval niet met de IONIQ 5.
Is rijden met een elektrische auto met caravan even vanzelfsprekend als met een benzineauto? Ja en nee.
Op de korte afstanden is het geen enkel probleem. Je hebt zelfs een stabielere combinatie dan je tot nu toe gewend was.
Op de langere afstand hebben een vouwwagen of aanhanger weinig invloed en vormen dus ook geen probleem. Een caravan is zwaarder en natuurlijk een enorme windvanger. Dat brengt dus wat beperkingen met zich mee.
Vergeet niet dat je met een benzineauto met caravan ook flink meer moet tanken. Een benzineauto met tank van 45 liter en een verbruik van 1 op 8 met caravan geeft ook maar een bereik van 360 kilometer.