Occasiontest: i40, TUCSON en i30 Wagon
Stel je bent op zoek naar een ruime auto om relaxed met vier personen en bagage op vakantie te gaan. Je budget ligt tussen de €16.000,- tot €20.000,-. Wat zijn dan je opties?
Om je op weg te helpen gingen we op zoek in onze eigen voorraad. Daaruit hebben we drie voorbeelden voor je geselecteerd. We vonden een Hyundai i40, Hyundai Tucson en Hyundai i30 Wagon.
Optie 1: Hyundai i40
Bouwjaar: 2015
Kilometerstand: 73.000 kilometer
Prijs: € 17.450,-
De Hyundai i40 werd in 2011 geïntroduceerd als opvolger van de hier nooit bijzonder succesvolle Hyundai Sonata. Het werd de eerste stationwagon van Hyundai in Europa.
Sportief design
Het sportieve design van de i40 doet niet verouderd aan. Qua ruimte komt niemand te kort, in alle opzichten is dit de ruimste auto van de drie geselecteerde occasions. Deze auto is voorzien van een 1.6 GDi benzinemotor met 135 pk. Dit geeft de i40 geen opvallende prestaties zonder echt te kort te komen voor een auto van dit formaat. Het praktijkverbruik is met bijna 1 op 14 netjes.
Ruim en comfortabel
De i40 heeft met 277 cm de grootste wielbasis van de geselecteerde occasions. Dit zorgt voor comfortabel weggedrag over drempels en zorgt voor veel beenruimte. Ook achterin kunnen volwassenen namelijk bijna met gestrekte benen zitten.
Deze Hyundai i40 mag 1.300 KG trekken. Toch adviseren we caravanrijders om bij interesse in de i40 uit te kijken naar een exemplaar met een 2 liter benzinemotor of de 1.7 CRDi Diesel. Bij deze uitvoeringen ligt het trekvermogen hoger. Diesel ligt natuurlijk onder vuur maar mag nog steeds verkocht worden. Mede daarom ook extra aantrekkelijk in aanschafprijs. Aangezien deze dieseluitvoering als zeer zuinig bekend staat, is het omslagpunt vergeleken met de 2.0 benzinemotor maar net boven de 10.000 kilometer per jaar.
Optie 2: Hyundai Tucson
Bouwjaar: 2016
Kilometers: 74.084
Prijs: € 18.950,-
De Hyundai Tucson is, zeker in Europa, een bekend model van Hyundai. Na een uitstapje met de ix35 heet de midsize SUV van Hyundai sinds 2015 gewoon weer Tucson.
Hoge instap en sportieve looks
De hoge instap en sportieve looks vallen goed in de smaak bij de consument en mede daardoor groeit het cross-over segment nog ieder jaar. De hogere bouw kent niet alleen voordelen, als nadeel is er een hoger brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO2 uitstoot. Wat ook gold voor de eerdere crossovers is inmiddels wel voorbij; het weggedrag. Een hoger zwaartepunt is normaal ook een garantie voor een mindere wegligging. Bij de Hyundai Tucson kunnen we concluderen dat dit absoluut geen issue meer is.
Stabiele wegligging
De Tucson ligt stabiel op de weg en heeft geen last van overmatig overhellen in de bocht. Terug naar de vakantie; de Tucson is qua ruimteaanbod vergelijkbaar met de Hyundai i30 wagon. De Wagon heeft net iets meer bagageruimte maar de Tucson is daarentegen weer wat breder waardoor je voornamelijk achterin wat ruimer zit. De motor is in basis dezelfde als in de i40. Hij voldoet zonder veel over te hebben. Het verbruik valt met 1 op 12 niet echt op voor een auto in deze klasse.
Ook voor de Tucson geldt dat we caravanrijders een iets zwaardere motor adviseren. Bij de Tucson heb je dan keuze uit de 1.6 Turbo die er met 50 PK extra een flinke schep bij op doet. Binnen het budget voor deze occasiontest is deze echter nog niet verkrijgbaar. Een Hyundai ix35 met zwaardere motor is dan een geschikt alternatief.
Optie 3: Hyundai i30 Wagon
Bouwjaar: 2017
Kilometers: 25.000 kilometer
Prijs: € 17.450,-
Als laatste gaan we op pad met de Hyundai i30 Wagon. De Hyundai i30 is een model dat sinds 2007 op de markt is en zowel in een hatchback, station en fastback uitvoering verkrijgbaar is. Wij testen de station uitvoering.
Zuinig en toch prima prestaties
De Hyundai i30 die wij nu testen is twee jaar jonger dan de andere auto’s uit deze occasiontest. Dat leeftijdsverschil merk je direct in de techniek. Deze auto is voorzien van een 1.0 turbo motor met 120 PK. Daarmee levert deze auto de beste prestaties van de drie geteste auto’s. De motor heeft geen enkele moeite met de i30 en is met een testverbruik van 1 op 16 ook een stuk zuiniger dan de andere twee. Je hoort dat het een 3 cilinder motor is. Voor de liefhebbers van meer vermogen en/of rust is er ook een 1.4 turbo met 4 cilinders verkrijgbaar. Met 140 PK niet eens zo heel veel meer vermogen. Wel heeft deze meer koppel en een rustigere loop.
Ruimte in combinatie met een goede wegligging
Qua ruimte kan de i30 goed mee met de Tucson. Als we de kofferruimte bekijken dan wint de i30 het van de Tucson. Qua ruimte op de achterbank wint de Tucson daarentegen weer. Maar de verschillen zijn minimaal. De rijeigenschappen van de Hyundai i30 Wagon zijn naar onze bescheiden mening de beste van dit drietal. De i30 is comortabel geveerd en heeft ondanks de relatief kleine 15 inch wielen de beste wegligging.
Als de ruimte niet het allerbelangrijkste is dan is het goed om te weten dat de i30 ook in een hatchback en sportieve fastback verkrijgbaar is. De hatchback is gebruikt een stuk voordeliger dan de andere twee varianten.
Conclusie
De Hyundai i30 is zonder twijfel de modernste auto van deze drie. Door z’n jonge leeftijd profiteer je bij deze occasion nog van twee jaar fabrieksgarantie van Hyundai. Hij is bovendien het zuinigste terwijl hij ook de vlotste motor heeft.
Kies je voor de ruimste auto en de auto die op lange afstanden het meeste comfort biedt? Dan kun je eigenlijk niet om de Hyundai i40 heen. Deze auto lijkt gemaakt voor kilometervreten in alle comfort en rust. Bovendien is hij nog een stuk ruimer dan de Tucson met bovendien een lager brandstofverbruik.
Zoek je vooral sportieve looks en een comfortabele hoge zit. Dan stap je in de Tucson. Hij rijdt voor een crossover verrassend goed en met 5 personen kun je comfortabel op pad.
Hyundai i40
+ Ruimte
+ Comfortabel
+ Goed uitgerust
– Misschien wel erg groot
– Zicht naar achter beperkt
Hyundai Tucson
+ Uitstraling
+ Comfortabel
+ Hoge zitpositie
– Hogere brandstofverbruik
– Sobere uitrusting
Hyundai i30 Wagon
+ Rijeigenschappen
+ Moderne technieken
+ Laag verbruik
– Achterbank wat krapper