Wat koop je voor 1.500 euro?
Hier hebben we zin in! Wij worden dagelijks verwend met de nieuwste modellen om ons heen, maar wat koop je nou eigenlijk met een klein budget? Het is winter. Wellicht zoek jij een autootje waar je mooi de winter mee doorkomt? Het wordt een zoektocht langs wonderlijke plekjes.
Allereerst: waarom verkoopt Autogroep Twente eigenlijk geen auto’s in deze prijsklasse? Het antwoord is even simpel als hoopgevend voor de rest van dit artikel. Het is bijna niet mogelijk om een goede auto in deze prijsklasse te kopen. Heus, er zijn positieve uitzonderingen. Maar dan nog mag het verwachtingspatroon niet hetzelfde zijn als in een hogere segment.
Speuren op Marktplaats
Vol goede moed openen we de marktplaats app. Dat is toch wel dé plek voor auto’s om deze prijsklasse. We filteren onze zoekopdracht op max. 25 kilometer rondom Hengelo. Als je namelijk niet oppast, slikt de reis naar de autohandelaar zomaar 5 tot 10% van je budget op.
Het aanbod is meer dan 300 auto’s. Keuze genoeg dus! De meeste auto’s zijn doorgaans een jaar of 20 oud. Sommige staan uitgebreid met uitleg geadverteerd maar er zijn er ook enkele waarbij de verkoper niet eens de moeite heeft genomen om een foto van de voorkant te maken. Dat terwijl een autoadvertentie op Marktplaats al snel 50 euro kost.
Goedkoop is duurkoop?
De goedkoopste auto is een Ford Focus van 2001, met ruim 320.000 kilometer levenservaring. De tekst vermeld met koeienletters dat we zeker niet mogen gaan bieden. Niet dat we dat al van plan waren. Nog minder dan 350 euro betalen voor een auto? De APK is nog 2 hele dagen geldig. Je hoeft geen volleerd automonteur te zijn, om te zien dat de Focus niet zomaar even een nieuwe APK gaat krijgen.
Voor de rest is het beeld dat deze auto oproept vooral deprimerend. Alles aan deze auto straalt vermoeidheid uit. De uitgezakte stoelen, het gapende gat in het dashboard waar ooit de radio/CD speler moet hebben gezeten en vooral de tegenzin die de motor tentoonspreidt als je hem probeert te starten. Deze auto moeten we geen nieuwe APK meer aandoen, maar hem uit zijn lijden verlossen. De prijs klopt wel. Het is niets, maar het kost dan ook bijna niets. Tijd om verder te kijken.
Verder kijkend zien we snel de prijzen oplopen naar een kleine duizend euro. 950 euro lijkt een beetje de standaardprijs te zijn. Let op: bij veel auto’s zijn de bedragen geen vraagprijs, maar een aanbetaling. Geen idee wat garages daarmee proberen te bereiken, maar die vallen dus af.
Jaguar X-type met addertjes onder het gras
Alles komt voorbij. Voornamelijk klein spul zoals een Twingo, Ka en Matiz. We zien een Peugeot 206 cabrio, Suzuki Liana (wie kent hem nog?) maar ook een echte Jaguar X-type voor maar 1.450 euro. Als we ons verstand op 0 zouden zetten, dan zouden we hier natuurlijk voor gaan.
De betreffende handelaar roept echter wat vraagtekens op. Hij is actief in een gebied waarbij de garage eerder voelt als een dekmantel dan als een serieuze business. Laten we het erop houden dat de klantervaring daar nogal wisselend is.
De Jaguar heeft voor een diesel ook nog eens opmerkelijk weinig kilometers gereden. Hij is ingevoerd en toevallig ontbreekt precies dat onderhoudsboekje, dat enige duidelijkheid over de lage kilometerstand zou kunnen geven. Navraag leert dat de auto bedoeld is voor export en dat het eigenlijk niet de bedoeling is om de auto aan een particulier te verkopen. Licht teleurgesteld, maar waarschijnlijk veel leed besparend lopen we het terrein weer af.
Het wordt een Chevy!
Dan toch maar kiezen met het verstand. We kiezen een Daewoo, eh… Chevrolet Matiz van 2006 met 176.000 kilometer. We vinden deze bij Autobedrijf Abouzeid in Enschede. Google vermeld een prima klantscore van 4,6 over meer dan 60 reviews voor deze garage. Dus op naar de Poolmansweg.
Met zijn frisse blauwe kleur is deze Matiz in ieder geval een sympathieke verschijning. Oké, 176.000 kilometer voor het kleine 800 cc motortje is niet weinig. Maar realiseer je dat deze auto ook al 16 jaar oud is. Dat komt neer op 11.000 kilometer per jaar. Het is dus een logische kilometerstand. De onderhoudsboekjes zijn aanwezig én ingevuld. In de Matiz vinden we stuurbekrachtiging, 2 airbags en elektrische ramen.
Een airco ontbreekt, maar we hebben wel een radio met bluetooth. Zo kun je in elk geval handsfree bellen. Afgezien van een paar flink versleten wieldoppen, ziet de auto er ook nog best netjes uit. We hebben moeite om ons enthousiasme te verbergen. Dit wordt ons lot uit de loterij!
Tijd voor een proefrit dus. De service en kwaliteit van autohandelaren in deze prijsklasse verschilt enorm. Hier is dat echter geen probleem. We mogen de auto zelfs door onze eigen monteurs laten nakijken. Voor je het weet rijden we het krappe terrein af richting onze garage.
Ja dat is wel even wennen. Het voelt allemaal niet heel degelijk aan. De kleine 3-cilinder motor is veel minder geïsoleerd dan de huidige 3-cilinders. Erg vlot komt de Matiz ook niet van zijn plek. Maar, hij doet wel wat hij moet doen. Hij stuurt licht. Hij schakelt met lange slagen en weinig gevoel op, maar wel probleemloos. Dit is wel echt een stadsauto. Heus, je kunt er de snelweg mee op, maar erg vertrouwd is het allemaal niet. Waar we nu zo benieuwd naar zijn, hoe is de technische staat? Koop je een prima auto voor pak een beet een jaar of 2 of koop je andermans ellende? De voortekenen zijn in ieder geval niet slecht.
De kritische blik van onze monteur
Monteur Eric Striezenau inspecteert onze occasion van 1.500 euro. Eenmaal op de brug, werpt onze monteur Erik Striezenau zijn kritische blik op deze Amerikaan met Koreaanse roots. We houden uiteraard rekening met de vraagprijs. We kijken dus alleen naar het hoogstnoodzakelijke. Ons vooroordeel wordt al snel bevestigd. Op onderhoud is de laatste jaren flink bezuinigd. De onderhoudsboekjes zijn wel ingevuld, maar in 2011 pas voor het laatst.
Wat vinden we aan de auto zelf?
- Homokineet linksvoor kapot. De kit verraadt al dat de aandrijfashoes al eens is opgelapt, maar niet gerepareerd.
- Banden voor bevatten droogtescheurtjes, advies is om deze te vervangen.
- Banden achter zijn 2 verschillende soorten. Rechtsachter afgekeurd.
- Roest aan beide dorpels gerepareerd. Kwaliteit matig, ze zijn behoorlijk aangeroest.
- Uitlaat slecht, nog wel dicht.
- Ashoes lek.
- Spoorstanghoes lek.
- Distributieriem, geen gegevens bekend. Moet iedere 5 jaar of 100.000 kilometer worden vervangen)
- Onderhoudsgegevens niet bekend sinds 2011.
- Roest binnenzijde achterklep (af fabriek niet goed gespoten).
Conclusie van onze monteur
Een hele slechte auto is het niet. Je moet gewoon veel gaan doen wat de laatste eigenaar heeft nagelaten. Met goed onderhoud kom je een heel eind. We schatten de kosten hiervoor op zo’n 800 euro.
Ons eindoordeel
Doe je jezelf een plezier met deze Matiz voor 1.250 euro? Dat blijft de vraag. Of kun je beter kiezen voor het openbaar vervoer of misschien wel private lease?
Die keuze ligt toch vooral aan je toekomstbeeld, verwachtingspatroon en een dosis mazzel die je moet hebben. Koop je de auto met je laatste spaargeld en verwacht je daarmee een goede investering te doen? Dan gaan we je teleurstellen. Nee, de auto heeft niet voor niets deze prijs. Hij is aan het eind van de (technische) levensduur. Het onderhoud gaat (veel) geld kosten. Je begint daarbij al op achterstand door het gebrek aan onderhoud van de laatste eigenaar.
Verwacht je investering in deze auto ook niet terug als je er ooit weer vanaf wilt. Je investeert in onderhoud, puur om de auto in de benen te houden.
Kies je een jongere auto voor het betrouwbare imago? In deze klasse weegt de staat van onderhoud zwaarder. Beter een goed onderhouden auto van een iets minder betrouwbaar merk, dan een slecht onderhouden auto van een topmerk.
Ben je zelf een beetje handig, heb je inzicht in de staat van een occasion en niet bang om een beetje risico te lopen? Dan kan het best een goede optie zijn. Zeker als je hem betaalbaar kunt laten rijden, dan is een occasion in deze prijsklasse de voordeligste manier van vervoer.
Heb je nog niet veel gespaard, maar wel een (stabiel) inkomen in het verschiet? Dan zouden wij kiezen voor private lease. Je rijdt dan zonder risico’s in een betrouwbare én veilige auto, zonder dat je eerst de volledige investering moet doen. De kans dat je van je eerste spaargeld een verkeerd autootje koopt en na een half jaar weer een ander exemplaar moet kopen is reëel. Dan is het ineens niet zo gunstig meer. Openbaar vervoer is de groenste, maar vaak ook de duurste optie.
Wij hebben ervan genoten, en die Matiz? Dat is één van de beste die we gezien hebben. Succes met de keuze.